15 de febr. 2015

Models d'examen PAU. Text de Xevi Xirgo

Opinió

A LA TRES

Insults a la intel·ligència

EL PUNT+AVUI, 25/01/15 02:00 - XEVI XIRGO

Els he de reconèixer que sóc dels que quan arriben a casa procuren no quedar-se enganxats mirant la televisió. Però els he de confessar, també, que quan ho faig i el que pretenc és descansar el cervell i distreure'm, a vegades acabo fent el que suposo que també fan tots vostès, que és fer zàping i anar amunt i avall. Dies enrere em vaig mirar una estona un programa que fan a no sé quina cadena que em va deixar perplex. Els concursants no han de parar de cantar encara que els facin de tot: tirar-los cucs, serps o rates pel damunt; enrampar-los amb corrent elèctric, ruixar-los amb pintura, picar-los... Ho he preguntat i es veu que es diu Killer Karaoke. I jo em pregunto: i quina és l'aportació d'aquest programa? Com poden deixar emetre una cosa tan cutre? Quines habilitats se suposa que tenen, aquests concursants? Què premien? Quins valors ens transmeten, amb aquesta cutrada? O amb aquest Gran Hermano VIP que fan en una altra cadena i que es veu que en un programa van haver de fer fora els components del grup Los Chunguitos (que ja em diran què tenen de VIP) perquè li havien dit mono i kingkong a un concursant negre. Quin nivell! Han vist Mujeres y hombres y viceversa, on un grup de dones fan el ridícul en públic per suposadament trobar parella? Mesos enrere me'n vaig empassar un una estona i els asseguro que l'únic atractiu que té és saber a veure qui és més cutre. I és que no em surt cap altra paraula. Marededéu. I nosaltres predicant la cultura de l'esforç, del treball i tota la llista de valors, i després t'asseus al sofà i et trobes aquests insults a la intel·ligència, aquests premis de donar la raó a qui més crida i a qui demostra en públic més ignorància. Què hi faig jo, aquí, mirant aquestes coses?, t'acabes preguntant al cap de res quan el teu cervell recupera la normalitat. Acabarem fabricant un país de Belenes Estebans. Que hauríem de desconnectar d'Espanya ja ho sabíem. Però és que, a més, hauríem d'impedir que ens arribessin les emissions d'algunes cadenes.

1. Comprensió del text
   a. Descriu el tema i les parts bàsiques del text.
   b. Resumeix el contingut del text en una extensió màxima de 10 línies.
   c. Digues a quina varietat dialectal pertany el text i justifica-ho mitjançant exemples de diferents nivells.
   d. En quin gènere i tipologia textual podríem classificar el text. Justifica la teua resposta.

2. Anàlisi lingüística del text
a. Digues a qui fan referència els pronoms febles subratllats que apareixen en les oracions següents i quina és la seua funció.
   a) "Però els he de confessar..." (l. 2)
   b) "...que quan ho faig..." (l. 2-3)
   c) "...tirar-los cucs, serps o rates pel damunt..." (l. 7)
   d) Mesos enrere me'n vaig empassar una estona... (l. 17)
b. Identifica i justifica algunes de les figures retòriques que utilitza l'autor amb finalitat argumentativa.
c. Identifica i explica els diferents tipus d'arguments que utilitza l'autor.
d. digues un sinònims de cadascun dels mots següents.
   a) perplex (l. 6)
   b) fer el ridícul (l. 16)
   c) suposadament (l. 17)
   d) esforç (l. 20)
   e) insults (l. 21)

3. Expressió i reflexió crítica
   a. Descriu la renovació teatral del període que va des de la postguerra fins als anys 70. (Extensió: 150 paraules)
   b. Escriu un text en què exposes i argumentes la teua opinió sobre la irracionalitat horària en les programacions de les diverses cadenes de televisió. (Extensió: 150 paraules)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada