Generalment, José Luis treballava amb el seu germà Santiago, operador de cine, i tots dos signaven els treballs sota l'emblema de l'empresa Estudios Moro, fundada el 1955. Entre els anuncis més famosos dels Estudis hi ha: Tío Pepe, Aspirina Bayer, Cola-Cao, Starlux o Avecrem. Amb anuncis com aquests, l'empresa aconseguí l'èxit internacional i el reconeixement de la professió. En el seu palmarès hi consten, entre d'altres premis, tres Palmes d'Or a Canes i dos Copes a Venècia.
Els germans Moro han estat considerats els introductors de la modernitat en la publicitat espanyola dels anys cinquanta i seixanta. Si bé és cert que, quan mirem els seus anuncis hui en dia, veiem tot un document antropològic on es retraten determinats clixés masclistes i religiosos, fruit del moment històric pel que travessava Espanya: els xiquets resant, la dóna servint i l'home i els fills esperant a taula per a ser servits, la gallina que mostra les seues carns nues als pollastres del corral (striptisse), l'home amb la copa a la mà...
No obstant això, tècnicament els anuncis eren immillorables i gaudiren de gran reconeixement internacional. L'èxit del treball de l'animació dels germans Moro per a publicitat i cinema els permeté establir seus de l'empresa a Madrid, Barcelona, Lisboa i Estats Units.
Activitat 1
A continuació trobareu alguns anuncis animats dels anys seixanta i setanta, comenteu-los des del punt de vista dels valors socials que es transmeten. Penseu en quin prototipus de persona mostren i recordeu que tothom no tenia televisió a casa.
- Per a qui són les comoditats de la casa?
- Quins drets té la dona?
- Com ha de ser un home?
- Quins problemes tenen els rics?
En els dos anuncis anteriors, presteu atenció al tipus de vida de la gent rica i al vestit/ofici de "Burbujita"(recordeu que la minifaldilla és un invent dels anys '60 i Peter Pan és una pel·lícula de 1953).
- Quines virtuts tenen els aliments embassats?
Activitat 2
Compareu el tipus d'il·lustració, el color i les cançons dels anuncis anteriors amb aquest altre de RENFE dels anys noranta.
Activitat 3
Ara, per parelles, distancieu-vos tant com pugueu i feu una proposta d'actualització d'algun dels anuncis. Demostreu que no és necessari recórrer a la desigualtat social entre homes i dones per anunciar un producte; o que, la publicitat pot ser un dels elements per mostrar una certa normalitat en el repartiment de papers sense atendre al sexe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.