30 de maig 2016

Concurs de fotografia matemàtica

 

Ana Lujan: 'Punt d'intersecció multiangular'     -      Josep Iborra: 'Tanca de romboides'

 

Hui Hui: 'Dinàmica constructiva'      -     Laura Micó: 'Matemàtica a la natura'

_________________________

Per Irene Alcolea *


Enguany el departament de Matemàtiques de l'institut Manuel Sanchis Guarner ha organitzat el Concurs de fotografia matemàtica. Quan s'ha fet anteriorment, se li ha donat un títol diferent: La geometria en la vida quotidiana, El cos i les lletres de l'alfabet, Les matemàtiques en els objectes de cada dia... però l'objectiu sempre ha estat el mateix: demostrar a l'alumnat que les Matemàtiques, tan abstractes com són, ens ajuden a entendre les formes que ens envolten i ens permeten observar la realitat amb uns altres ulls, els de la ciència.

  

Alba Yague: 'Propagació ondulatòria a l'Albufera'    -    'Nàutica'

 
Ivan Ogorodnyk: 'Infància matemàtica'   -   'El trajecte de la vida'

________________________


Des que el món és món que l'observació ha estat un dels elements de fixació del coneixement i d'explicació de la realitat i ací és on està el repte principal: trobar les constants que s'observen en l'univers, generar una certa visió artística i, especialment, canviar la forma de mirar, observar com allò que aprenem a l'aula es pot aplicar als objectes que es fabriquen artesanalment o industrialment, als utensilis de la cuina, als treballs realitzats al camp, a la pesca o en qualsevol dels oficis que trobem en el nostre entorn. Així per exemple, l'obrer construeix les cases que ha dissenyat l'arquitecte i ha de conéixer intrínsecament la geometria per formar murs, obrir finestres i portes, crear espais diferents. El mestre d’aixa ha de valorar els volums, el pes, la ductilitat dels materials i les formes perquè les barques puguen navegar millor. La pastissera ha de jugar amb les textures per donar forma als seus productes. La llista seria tan llarga com oficis podem imaginar.

 

Andreia Lisboa: 'Caragol'   -    Nerea Cuenca: 'Angle del temps'

 

Esther LiLin: 'Matemàtiques aquàtiques'      -    Estela Llacer: 'Basculant'


El fet és que estem tan acostumats a veure el món que ens envolta que no ens fixem prou bé en les formes, en els figures, en com es repeteixen algunes constants que podem trobar en la pròpia natura. Gaudí, ho tenia clar, per alçar catedrals més estilitzades i més artístiques calia afinar l'observació, emprar el coneixement de les formes de les plantes i de les estructures que sostenen una tija o una flor sense anar més lluny. És així com arribà a una nova arquitectura, amb estructures equilibrades i més resistents.

 

Betlem Luján: 'Ensalades paral·leles'     -    'Diagrama de barres simètric'

 

Ana Luján: 'Triangles urbans entre ombres'  -  Victor Jiménez: 'Plataforma triangular'

________________________________


Només si actuem com ell ho feia, observant la natura, serem capaços de mirar amb ulls matemàtics la nostra realitat i aprendre de l’observació al temps que donem sentit al que de forma abstracta aprenem a les aules.

A les fotografies que s’adjunten es poden observar figures geomètriques, rectes, simetries, espirals, girs, nombres, gràfiques de funcions i, fins i tot, diagrames estadístics! Ni més ni menys que el desenvolupament del llenguatge matemàtic.


 

Paral·lelisme natural   -   Teorema de l'altura

 

'8 esferes es formen sobre un fons de paral·lelograms'   -  'La curiositat trencà la simetria' 

__________________________


* Irene Alcolea és professora de matemàtiques

Aquest apunt el podeu trobar també a El Cresol de Silla.

______________________________________

Llegida l'acta del Jurat, els guanyadors han sigut:

Primer cicle

- Més original: Samuel Membrines - “Guisado Matemático”
- 3r premi: Rebeca Cuallado - “Cercles dins d’un octògon”
- 2n premi: Hui Hui Qiu - “Dinàmica constructiva”
- 1r premi: Betlem Luján - “Diagrama de barres simètric”

    

 


Segon cicle

- Més original: Sergio Sánchez - “Rino, el gos matemàtic”
- 2n premi: Josep Iborra - “Tanca de romboides”
- 1r premi: Ivan Ogorodnyk - “Infància matemàtica”


 


Batxillerat

- 2n premi: Víctor Jiménez - “Veles cartesianes”
- 1r premi: Alba Yagüe - “Matemàtica nàutica”

   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada