19 de maig 2014

Preparar una obra per a titelles

Hui us proposem transformar un conte tradicional en una obra de teatre. Partirem de la visita a d'altres webs on trobareu la versió tradicional del conte 'Els tres porquets' o alguna de les seues adaptacions, per exemple la que apareix en el llibre de James Finn Garner, Contes per a nens i nenes políticament correctes, editat per Quaderns Crema el 1995. O l'adaptació que TV3 va fer per al programa Una mà de contes.

Partirem del coneixement que del relat tinguen els propis alumnes (en general sol ser la versió en castellà del conte).



Procurarem que entre tots recorden la història i desvetllar-ne la trama.

Després intentarem esbrinar quin és el missatge que l'autor volia donar al seu auditori, més enllà del propi entreteniment.

En general, en aquest relat, els alumnes solen coincidir en destacar l'esforç i dedicació en el treball front a la falta de responsabilitat quan només es pensa en el joc.

Un altre aspecte a treballar és la reflexió sobre els temes secundaris que apareixen al relat i que, en els contes tradicionals, no sempre estan tractats des d'una perspectiva políticament correcta. (atenent que l'auditori seran xiquets i xiquetes menuts i que, hui en dia, es rebutja la violència o es destaca la necessitat de la igualtat de gèneres, per exemple).

Entre els temes secundaris s'esmenten, generalment, l'ecologia, la importància de l'alimentació (el bell l'enfrontament entre carnívors i herbívors), la violència gratuïta, la falta de reflexió, la seguretat, la por...

Arribats en aquest punt, cal plantejar les característiques pròpies de cada gènere: el text narratiu front al text teatral. Posteriorment procedirem a la distribució de l'argument en escenes.

La primera escena cal escriure-la entre tots perquè els alumnes se senten més segurs que ho poden fer bé. Cal crear el diàleg de l'escena de l'obra a la pissarra i, després, perquè repassen els continguts vists anteriorment i perquè tothom tinga d'exemple el text ben escrit, es pot convertir en un dictat per parelles.

________________________________________

Dictat per parelles: 'Els tres porquets'

Full 1

Alumne A llig, alumne B copia en el full 2

ACTE I

Escena 1

A la vora d’una granja, en mig d’un prat verd, tres germans juguen a pilota mentre es mengen uns sucosos entrepans.

PORQUET I – Passa-me-la ja. Sempre li la passes a d’ell i a mi m’ignores.
PORQUET II –
PORQUET III – Però no et taques que portes la camisa plena de llànties.
PORQUET I –
PORQUET II – Vinga no sigues fava. (Li tira la pilota als peus.) Para-la.

El PORQUET I es queda parat i no sap què fer amb la pilota.

PORQUET III –
PORQUET I – Veus com no voleu jugar amb mi!
PORQUET II –
PORQUET III –És que no sap jugar!
PORQUET I –
PORQUET II – Vinga, xuta i calla.
PORQUET I –
PORQUET III – Al bosc? Vés alerta amb el llop que es menja els porquets.
PORQUET I –

El PORQUET I es fa el valent però, en realitat, se’n va amb por. Mentre, els seus germans segueixen jugant.

_______________________________________

Dictat per parelles: 'Els tres porquets'

Full 2

Alumne B llig, alumne A copia en el full 1

ACTE I

Escena 1

A la vora d’una granja, en mig d’un prat verd, tres germans juguen a pilota mentre es mengen uns sucosos entrepans.

PORQUET I –
PORQUET II – Calla i menja.
PORQUET III –
PORQUET I – Per què no em deixeu tranquil d’una; no heu parat de clavar-vos amb mi.
PORQUET II –

El PORQUET I es queda parat i no sap què fer amb la pilota.

PORQUET III – Que pares la pilota... no que et quedes tu parat, panoli.
PORQUET I –
PORQUET II – Però xuta ja.
PORQUET III –
PORQUET I – No ni poc!
PORQUET II –
PORQUET I – Sabeu què us dic... Que me’n vaig a berenar al bosc.
PORQUET III –
PORQUET I – Ha ha ha (Es burla) Ja, ja... això ho dius per fer-me por, que ja et conec.

El PORQUET I es fa el valent però, en realitat, se’n va amb por. Mentre, els seus germans segueixen jugant.

___________________________________

Fet el dictat i corregides les faltes, convidarem els i les alumnes a continuar amb l'escriptura de la segona escena a partir de la idea: el germà menut se'n va al bosc i es troba amb el llop.

El mateix procés que hem seguit per al conte de 'Els tres porquets' el podem aplicar a qualsevol altre conte tradicional, per exemple 'Rínxols d'or'. Podeu partir d'aquest guió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada