4 d’abr. 2014

James Bond: de la literatura al cinema, del cinema a la publicitat

Hui en dia, el cinema recrea novel·les, còmics o sèries de televisió antigues, la televisió busca la inspiració en el món de la publicitat i els publicistes imiten el cinema. Tot sembla una mena de totus revolutum en què es barregen els referents de la imatge icònica, es recreen i es parodien. Busquem alguns exemples en què l'agent secret 007, el personatge de les novel·les d'Ian Fleming, n'és el protagonista.



La música de l'anunci anterior és una de les constants que va associada a les escenes d'acció que executa el famós agent secret. La silueta del personatge i el seu vestit elegant, tal com apareix Bond al cartell que hi ha a la màquina de begudes, una característica de l'atractiu del personatge que podem contemplar en tots els crèdits, sempre coloristes i imaginatius, de les pel·lícules del 007 de torn. Veieu, per exemple, els títols de crèdit d'Obsidian Kiss o els d'una de les primeres pel·lícules de la saga, Dr. No (James Bond), i observeu també la imatge en la llauna de refresc següent.


James Bond és un personatge que s'ha convertit en un dels més emblemàtics del cinema d'acció, per això ha estat imitat i parodiat en més d'una ocasió com demostren la pel·lícula Johnny English i, especialment, els anuncis de molts articles de luxe: el café especial, els diners fàcils de les targetes de crèdit, la cervesa refrescant, el xarop per a la tos més efectiu, els cars rellotges o els cotxes grans, entre d'altres.



En els anuncis, es recreen arguments, es comparteixen els actors, s'utilitza la música, que fins i tot es ven en format de to per al mòbil... Entre publicitat i cinema es produeix una simbiosi gran que es fa més patent quan es mostren les marques de tot allò que va associat al luxe en forma de publicitat encoberta: el còctel predilecte de James Bond, els cars models de cotxe, les joies o els complements del vestit de les dones atractives que acompanyen Bond... Tot allò que va associat al luxe es torna element característic d'aquest personatge i en instrument possible de la publicitat.

En èpoques de crisi, tan de luxe i ostentació resulta obscè; però els publicistes juguen a fer-nos somniar i creure que, quan compartim un d'eixos productes, tenim una part de l'atractiu, de l'èxit o de l'ingeni del personatge. No oblidem que la publicitat té com a objectiu ampliar les vendes d'un determinat producte i que, en la societat de consum actual, el cost moral mai no està present en la publicitat de determinats productes cars. És per això que, si no som prou crítics amb el que ens trasllada la imatge, podem caure fàcilment en el seus paranys i deixar-nos dur per la ficció, per l'entreteniment, pel luxe, per l'enveja.

En comprar és millor oblidar-se dels falsos somnis que no porten enlloc. Somieu en contemplar cinema i poseu imaginació quan llegiu una novel·la; aleshores, és de bades i no hi ha paranys tan costosos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada